Březen 2006

SNIPPAH - Studený front

19. března 2006 v 23:17 | Michal Jakubínský |  Hudba
Drum´n´bass - označení vzbuzující už svým názvem pocit čehosi tajemného, vzrušujícího, nebezpečného... Ve světě hudby znamená fenomén, stojící převážně lehce stranou hlavní pozornosti, pozorující dění kolem sebe, aby z něj čerpal inspiraci. Často náročný, občas nepochopený, jedněmi zatracovaný, jinými milovaný. Sám sebe opatrně počítám mezi ty druhé. Záleží na kvalitě materiálu k němuž se dostanu.
Před relativně delší dobou jsem měl možnost poslechnout si mixované album o němž si myslím, že z hlediska náročnosti splňuje všechna kritéria k zaujetí. Asi se ptáte proč vytahuji na svět něco co je starší. Odpovím vám - protože tomu čas neubral a byla by škoda se nezmínit. Kvalitních věcí není nikdy dost a tato mezi ně patří. Řeč je o Eduardu Komendovi, pocházejícím stejně jako předešlý MProject ze Slovenska - konkrétně z Prešova. Na rozdíl od něj se zabývá od roku 1999 hlavně skládáním a některé jeho skladby našly své místo i na oficiálních výběrech nazvaných Remark The Silence.
foto
Souhrnná charakteristika Studeného frontu se dá vyjádřit slovem NÁŘEZ. Drum´n´bass není styl co by se s vámi mazlil. Naopak do vás bude od začátku nemilosrdně tepat paletu různě zdeformovaných melodií, při nichž si užijete. Výhodou vůči nejčastěji používanému pravidelnému čtyřtaktnímu rytmu (onen známý "tuc, tuc, tuc tuc") je jejich mnohovrstvennost. Snippah na ní důrazně vsadil a snažil se jí důsledně držet po celou dobu. Vyplatilo se. Podařilo se mu vytvořit po umělecké stránce zajímavé dílo, které pro vyšší umocnění celkového dojmu smíchal do jednoho celku. Výsledek připomíná větrnou smršť, ženoucí se s menšími přestávkami neustále vpřed, beroucí cestou všechno co může. Vidím v zásadě dva možné přístupy. Buď toto CD po chvíli s hrůzou odložíte nebo překonáte prvotní překvapení a zjistíte, že ten chaos má určitou zákonitost, která vlastně není vůbec špatná. Netýká se fanoušků, protože ti už mají zmíněnou fázi dávno za sebou, bavím se o doposud nepoznamenaných jedincích. Protože většinou poslouchají měkkčí hudební žánry, mohu jim doporučit jako vstupní bránu zremixovanou instrumentální verzi písničky Survivor od dámské skupiny Destiny´s Child, pocházející z doby, kdy její členku byla ještě zpěvačka Beyonce Knowles, působící v současnosti na sólové dráze.
Jak už bylo řečno, album není nejnovější, takže pokud objevím něco novějšího a minimálně stejně zajímavého, rád se znovu zmíním. Mělo by jím být o rok starší Forge Ahead, ke stažení na www.dnb.sk . Zkuste rovněž www.audionet.sk, zabývající se taktéž slovenskou scénou.
Seznam skladeb::
  1. Roots Of Evil
  2. Go Through
  3. Dark Seed (Dark Mix)
  4. Soundphreakers - Natural Uncle J 2 (Drum´n´Bass Sickness Remix)
  5. Betelgeuze
  6. Arrival
  7. Status
  8. Spread It Like A Sickness
  9. Spasm
  10. Nightmare
  11. Tyranny
  12. Cathy F - Melancholix (Drum´n´Bass Sickness Remix)
  13. 6 Million Reasons
  14. Destiny´s Child - Survivor (Remix Snippah)
Rok vydání:
  • 2004

MProject - Progress Your Mind (session no. 2)

18. března 2006 v 23:31 | Michal Jakubínský |  Hudba
Slovák Milan Lieskovský je dalším představitelem scény o němž jsem ještě před půl rokem nic nevěděl. Teprve šťastnou shodou okolností se mi dostala před oči kratičká zpráva, která vzbudila můj zájem. Výsledkem vzájemného písemného kontaktu jsou následující řádky.
Kdo vlastně Milan je a čím se zabývá? Jako řada lidí před ním především DJingem a také vlastní tvorbou. Dnes pomalu klasická kombinace. Za svůj hlavní styl si vybral trance progresivnějšího ražení, sahající od převážně poslechovějšího až po taneční. Pojem taneční neberte jako výraz pro zběsilou rychlost atakující hranici třeba 160 úderů za minutu a podobně. Spíše si představte přístup kladoucí důraz na obsah, pro nějž není rychlost tím nejdůležitějším. Pak pochopíte význam slova progressive bez rozlišení stylu. Může jím být v postatě jakýkoliv z nich. Rozebírat blíže pojem trance asi nemá valnější význam. Mladší generace by měla být v obraze a pokud se přeci jen najde někdo, kdo nemá ucelenou představu, pak mu napíšu, že se jedná o elektronický styl pracující na principu různých ozvěn, podobných např. efektům v kostele či ve skalách.
Druhá část Progress Your Mind se nese převážně na pomalejší vlně. Od začátku pěkně v poklidu budující atmosféra s postupující gradací, donutí nejednoho posluchače na chvíli opustit všední starosti. Velká většina použitých skladeb jsou remixy odjinud, nicméně sem bylo dvakrát zařazeno i místní duo Tkac & Haverlik, nemající se určitě zač stydět. Třeba jejich Noel má nádech balzámu hladícího na duši po němž plynule dochází ke zklidňujícímu závěru. Právě ucelenost považuji za hlavní klad celého mixu. Nic v něm rušivě nevyčnívá, vše působí naprosto nenuceně. Asi tak by měla vypadat většina těch, kdo mají mabice se buď prosadit v širším měřítku, eventuelně být okolím kladně ohodnoceni. Nebo mít ze svého snažení jen zdánlivě obyčejný pocit naplněnosti bez větší publicity. Snad se autor někdy dočká oficiálního vydání. Jako přídavek vám nabídnu tradičně uváděný odkaz - www.mproject.sk
Seznam skladeb:
  1. Tkac & Haverlik - Birth Of Tyra (Intromental)
  2. Benz & Md vs. Ebrius - Sound 84 (Subsky Remix)
  3. MProject - Jane
  4. Ridgewalkers feat. El - Find (Andy Moor Remix)
  5. Santiago Nino - Believe (Max Graham Remix)
  6. Yellow Blackbirds - Superfly (Andy Moor Remix)
  7. Roger Goode - In The Beginning (Tom Middleton Cosmos Vocal Mix)
  8. Thomas Penton - Deeper Vowels (Andre Absolut Remix)
  9. Tkac & Haverlik feat. Misha - Noel
  10. Espen & Elusive - Pubic Bear
  11. Andain - Beautiful Things (Gabriel & Dresden Unplugged Mix)
Rok vydání :
  • Březen 2005

George Orwell - 1984

14. března 2006 v 21:30 | Michal Jakubínský |  Knihy
Román je právem považován za jeden ze zlomových v náhledu na možný chod společnosti. Stejně jako v případě Machiavellliho Vladaře o něm pravděpodobně velmi málo lidí nikdy neslyšelo, avšak ne každý zná jeho obsah. Proto s ním chci čtenáře seznámit.
Ještě předtím však několik řádek o autorovi. George Orwell (1903 - 1950), pravým jménem Eric Arthur Blair se narodil v Indii v rodině britského úředníka. Po středoškolském studiu se opět vrátil do Asie, kde v Barmě pracoval jako koloniální policista. Později znovu v Evropě psal o sociálních tématech, ovlivněných jeho častými styky s dělníky v průmyslových oblastech Anglie. Tehdy vzrůstající popularitu komunismu striktně odmítl a tento postoj se později promítal do většiny jeho literární tvorby. Čímž si způsoboval nemalé problémy i ve vlastní zemi, jelikož tehdejší Sovětský Svaz byl během 2.světové války považován za spojence v boji proti fašismu. Vyvrcholením se stal román 1984, alegoricky popisující poměry panující v tehdejším stalinistickém SSSR.
Hlavní postavou je drobný ministerský úředník Winston Smith. Žije ve společnosti ovládané všemocnou Stranou, snažící se jakýmikoliv způsoby eliminovat cokoliv co by mohlo ohrozit její moc. Přepisuje se historie, jsou vymazávány jakékoliv zmínky či hmatatelné připomínky nepohodlných osob, válčí se s jinými mocnostmi ve snaze odpoutat pozornost obyvatelstva od všedních problémů. Soukromí v podstatě neexistuje, vše má pod dohledem tzv. Ideopolicie. Je podporováno donášení dětí na vlastní rodiče úřadům, televizory v domácnostech fungují jako sledovací kamery a odposlech. Nikomu se nedá důvěřovat. Všemu vévodí postava vůdčí osobnosti celého systému, známé jako Velký bratr. Jeho portréty jsou všudypřítomné s podnadpisem: "Velký bratr tě sleduje." Čas od času se vykytne pár jedinců snažících se o změnu poměrů. I Winston se mezi ně později zařadil, protože začal pochybovat. Přidal se se svou dívkou Julií k odboji inspirovaném bývalým členem strany Goldsteinem, nyní psancem, protože napsal zakázanou Knihu v níž objasnil mocenské praktiky jimiž se režim udržuje u moci. To byla osudná chyba. Následuje zatčení, mučení a později převýchova během níž se mu (Winstonovi) zhroutí veškeré jistoty o něž se dosud opíral. Právě tady dochází k pověstnému lámání chleba a přichází nejpůsobivější část knihy. Čtenář je svědkem myšlenkové manipulace s lidskou bytostí tak nepředstavitelného rozsahu, že si pokládá otázku, čeho všeho jsou lidé schopni ve snaze ovládat druhé. Odpověď zní - VŠEHO. Pro koho je moc vším, udělá cokoliv, aby ji měl. Válka je mír! Svoboda je otroctví! Nevědomost je síla! Tato hesla z knihy se vám možná budou dlouho znovu vybavovat.
Hodně se píše i diskutuje o zneužítí ideologií a míře jejich zločinnosti. Uvádí se mezi nimi např. komunismus či fašismus. Ale podle mého názoru je každá zneužitelná. Včetně demokracie, jež je sama o sobě rovněž souhrnem ideálů, představ o chodu společnosti. Stačí pouze přesvědčit okolí o jejich správnosti - přesněji správnosti toho kdo ji prosazuje. Falešných spasitelů se vždy najde spousta. Jako lidí ochotných jim bezvýhradně uvěřit, pokud se ztotožní s jimi předhozeným obrazem i nepřítelem proti němuž je třeba bojovat. Jakýmikoliv prostředky. Zaslepenost proti jiné zaslepenosti. Vždy však dílo lidí jež ji tvoří. V nich (lidech) je problém. Přesně v tom vidím hlavní poselství Orwellova díla. Pokud si jej chcete přečíst, zkuste objednat na www.kosmas.cz

DJ KUBIL - Untenable

13. března 2006 v 22:02 | Michal Jakubínský |  Hudba
foto
Protože chci své stránce zviditelnit i méně známé tváře pohybující se na hudební scéně (bez rozdílu stylu v jakém tvoří), rozhodl jsem se jim věnovat několik dalších recenzí. Mou oblíbenou oblastí je klubová taneční elektronika, ale věřím že se časem dostanu i k jiným. Vnímám svou snahu jako nelehkou, protože málokdo z mocných dnes programově vyvíjí snahu o prosazení nových tváří, přinášejících něco alespoň trochu odlišného od ostatních.
Řadím mezi ně i moravského DJ Kubila alias Jakuba Kučeru, jehož oblíbeným žánrem je techno. Začínal s hraním už v roce 1997 a v průběhu času se vypracoval na současnou úroveň o níž mohu s klidem napsat, že je nadprůměrná. V jeho případě má techno nádech promíchání s jinými kulturami u nichž jsou základem rytmické vášně - zde konkrétně hlavně Latinská Amerika. Nejedná se o žádnou bezmyšlenkovitou plechařinu, kterí občas také bývá ke slyšení na různých párties. Nechci nijak zatracovat, avšak problém vidím v takových případech hlavně na straně DJe, neumějícího obsah patřičně podat.
foto
Když se vrátím k Jakubovi, pak jemu se podařil opak. Mix Untenable začíná pěkně svižně, což není samoúčelné. Naopak vás postupem času dostává k soustředěnému vnímání toho co bude následovat, takže byste po chvíli neměli mít potíže chtít se zavlnit na parketu nebo se přistihnout, jak si poklepáváte do taktu různými částmi těla. Zmíněné latino vlivy působí i zlidšťujícícm dojmem pro ty, jimý by se mohl zdát proud muziky obtížně přijímatelný.
Myslím, že Kubilův mix představuje v rámci techna jeho lepší část jak vybranými věcmi, tak způsobem jejich propojení. Zní to jako samozřejmost, ale z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že tomu tak vždy nebývá. Proto si vážím vyjímek. Nemusíte mít pocit ochuzení a na www.djkubil.com si můžete mix poslechnout a udělat vlastní názor. Podotýkám, že se jedná o demo.
Seznam skladeb:
  1. Renato Cohen - Nova
  2. Madox - Starter (Rino Cerrone Remix)
  3. Markantonio - My Panacea
  4. Axel Karakasis - Power Blow Job
  5. Boriqua Tribez - Feto (Valentino Kanzyani Remix)
  6. Cave - Speleon
  7. Markantonio - Praganatico
  8. Chris Liebing - Ping Pong Pineapple (Stanny Frantssen Remix)
  9. Marco Zaffarano - Confused
  10. Boriqua Tribez - Fuego (Cave Remix)
  11. Spiros Kaloumenos - Rattle & Perc
  12. Boriqua Tribez - Peso
  13. Tim Track - Track It Back (Hertz Remix)
Rok vydání: 2005

CYP - Territory Of Fear

10. března 2006 v 15:33 | Michal Jakubínský |  Hudba
Jméno Lukáš Novotný, vystupující pod pseudonymem CYP, má v této zemi skupina zasvěcenců spojeno s produkcí techna o němž se dá bez nadsázky psát v superlativech - alespoň zde konkrétně toto určitě platí. Proto si myslím, že stojí za to jej přiblížit dalším.
Část veřejnosti má techno akce spojeny s nepříliš reprezentativním Czechtekem, dělajícím podle mne elektronické taneční scéně v současnosti špatnou vizitku. Pominu skutečnost, že se na něm techno vyskytuje minimálně (dominuje mu tzv. tekkno - proto Czechtek) a budu se zpátky věnovat albu. Dopředu zdůrazňuji - nic pro slabší povahy!!! Charakteristickým rysem jsou na kost oholené rytmy, spojující v sobě dravost i nespoutanost zároveň. Chvíli ničící, chvíli hladící. Čistá elektronika jejíž potenciál je autorem využit na maximum možností. Kdo čeká monotónnost, bude v řadě situací čekat zbytečně. Pro necvičené ucho můžou být první okamžiky těžké, ale pokud si zvyknete a dokážete hledat nové přístupy, nevylučuji z vaší strany překvapení příjemného rázu. Snad nejdůležitějším předpokladem je nemít předsudky. Jinak jsou moje řádky ztraceným časem.
Territory Of Fear považuji za prozatimní vrchol Lukášova snažení. Dokázal na něm nejen vytvořit zajímavé věci povyšující techno na umění, ale také je mezi sebou vzájemně poskládat do smysluplně ladícího celku. Což bývá neméně obtížné. Je proto škoda, že se zatím u nás nenašel nikdo ochotný vydat jeho hudební materiál a tak se musel obrátit do zahraničí na vydavatelství Inceptive. Dodatečně jsem se dozvěděl, že mu v polovině loňského roku vydali podstatnou část demo alba na vinylové desce. Jestli máte zájem, zkuste se podívat na www.cyp-project.net, kde se dozvíte více.
Seznam skladeb:
  1. Explain Away
  2. Obscurity
  3. Hated
  4. Away From Here
  5. Arranging
  6. Mind Of Agony
  7. Epidemic
  8. Respect Death
  9. Home Leaves
  10. Cry
  11. Territory Of Fear
  12. Respect Nothing
Rok vydání:
  • 2004

Nicolo Machiavelli - Vladař

2. března 2006 v 23:46 | Michal Jakubínský |  Knihy
Jedno z proslulých děl pojednávající souhrnem rad i doporučení o způsobu jak se dostat k moci a zejména jak si ji udržet. Pokud vás zajímá obsah této knihy, případně více informací o jejím autorovi, pak čtět následující řádky pozorně, protože řada závěrů platí s odstupem několika staletí i dnes. A nemusíte nutně být vysoce postavenými vládci, aby vám něco daly.
Pro začátek několik životopisných údajů o autorovi. Nicolo Machiavelli (1469 - 1527) pocházel z italské Florencie. Žil v rodině spoléhající na pozemkový majetek, což zaručovalo stabilní příjem financí. Ač nepatřila mezi přílišné boháče, mohl Nicolo vést příjemný život plný nejrůznějších požitků. Věnoval se úspěšně psaní básní i ironickým popěvkům. Později se v důsledku změn mocenských poměrů v tehdy rozdrobené Itálii, stal sekretářem ministerstva zahraničí a války, což mu umožnilo cestovat a poznávat okolní země i ostatní italské státy. Nic ovšem netrvá věčně a ani jemu se nevyhnuly pozdější pády s opětovnými výstupy. Byl dokonce i ve vězení.
Pravděpodobně vše dohromady formulovalo jeho pozdější názory, které shrnul ve svém Vladaři. Zemřel jako chudý, avšak jeho útlá knížka mu později zajistila proslulost. Řada jeho současníků i později její obsah však nepochopila, protože se na něj dívala z hlediska morálního. Po této stránce se jim musela zdát příšerná. Jenže tak se na Vladaře dívat nedá. Morálka je věc proměnlivá a jsou situace, kdy musí jít stranou. V knize je tento paradox výstižně popsán : "Moudrý muž nemůže stát v slově, je - li mu to na škodu a jestliže pominuly důvody za nichž je dal. Kdyby všichni lidé byly čestní, moje rada by byla špatná. Ale protože nejsou a sami dané slovo neplní, rozumný panovník je nemůže dodržet. byl by sám proti sobě." Na to navazuje další: "Má - li vládce všechny kladné vlastnosti, je krajně nežádoucí, aby se jimi vždycky a za všech okolností řídil. Všeho do času. Jakmile vznikne potřeba opaku, nesmí zaváhat." Machiavelli kladl důraz rovněž na potřebu ukázat rozhodnost a nestavit v nevhodnou chvíli na odiv veřejnosti opak. Chápejte v obecné rovině.
Stručně řečeno nabízí potenciálnímu vládci ucelený souhrn jak vzhůru. Když jsem si jej pročítal, snadno uvěřím, že se pomocí něj dá dostat vysoko. Ovšem co se z vás stane? Pokud to nepřeženete, můžete se stát dokonce miláčky davů. Pokud ano, budete sice u moci, avšak ne moc oblíbení. Což vás na druhou stranu v dobách míru nemusí příliš znepokojovat, když máte za sebou vlivné přátele. Když se podívám na řadu dlouhodobě sloužících politiků mám dojem, že byli pilnými čtenáři. Jenže jinak to nejde, máte-li se udržet (vydržet). Viz citace o čestnosti a dodržení slova. Kdo chce být úspěšným vládcem, musí se vyhýbat takovým vlastnostem co jeho moc ohrožují a nesmí dát na lidské řeči. Nabízí se otázka co by měl upřednostnit - zda popularitu či respekt. Obojí mít nemůže. Autor radí oželet první a opírat se o oddanost založenou na přesvědčení - nikoliv té koupené.
Jak vidíte z krátké ukázky, dílo Vladař má v sobě myšlenky jež se ve špatných rukách mohou stát nebezpečným nástrojem. Takové riziko však hrozí vždy. Záleží na každém co a v jaké míře si z knihy odnese za poučení. Čtení je rozhodně poutavé a v mnohém poučné. Některé věci se zkrátka nemění ani po pěti stoletích. Spousta vedoucích představitelů světského či církevního života se asi poznala a proto bylo později přistoupeno k omezování jejího šíření mezi veřejností.
Aktuálně se dá sehnat třeba zde na tomto internetovém odkazu, kde si ji můžete jak přečíst, tak třeba vytisknout nebo jinak archivovat.